Élménybeszámoló

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V004_03 Túranév: Szentes térsége / Felső-Kurca #3 / Fel az elejéig Feltöltve:
Frissítve:

2018-05-12     Beküldte: KAmilla

Keresd az utat a Kurcán!

2018-04-30 hétfő cél: Felső-Kurca

A Kurca a Körös-torok alatt szakad le a Tiszából, és 15km hosszúságban kanyarog a szentesi határban. A főcsatorna élővíz korában Szentes legfontosabb halászó helye és hajózható folyója volt.
Ma felhajózunk az új átereszhez.
Érkezéskor egy csapatot üdvözöltünk a hajótárolónál. Ők is túrázni készültek, Szegvár irányába.
Új hajókkal indultunk útnak 9 óra 15 perckor, napsütésben. A reggeli eső nem tudott elijeszteni bennünket.
A hidak alatt átbújva elérkeztünk az uszadék fogóig. Könnyedén átemelték a kormányosok a hajókat. Az árnyékos részen a hím vadkacsák zavartalanul tollászkodtak a part mentén, a fatörzseken. (Ezután a Kodály Zoltán utca következik. Kérjük, vigyázzanak az ajtók záródnak!)
Csend uralta a terepet. Rigófütty és békák kuruttyolása hallatszott.
Elérkeztünk a libatelepi kettős zsiliphez. Egy hal annyira ficánkolt, hogy majdnem a csónakunk aljába került. A horgászok tanácsára a híd alatt emeltük ki hajóinkat. Először a csomagokat egyesével kivettük a hajóból, majd átvittük a folyópartra. Utána a hajók kiemelése következett. A hídláb kissé akadályozta a műveletet, de végül sikeresen kiemeltük, majd újra vízre tettük hajóinkat.
Egy zsilip mentén haladtunk el, mely mellett egy napelemmel felszerelt új ház épült egy romos tanya helyén.
Embereket nem láttunk, csak egy nagy munkagépet. Kakukkszó hallatszott, 10 óra körül volt. Megpihentünk egy mólónál. Szükséges csomagjainkat kivittük a partra. Egy repcetábla mellett eszegettünk. A távolban felfedeztük a szentesi szivattyútelep égbenyúló kéményét….
A vasúti híd alatt is áteveztünk. Egy bedőlt száraz fánál rövid időre kikötöttünk.
A Veker-ér mellett elhaladva nemsokára a hármas zsiliphez érkeztünk. Egy horgász és egy barátságos kutyakölyök fogadott minket. Csatárláncot alkotva ismét kipakoltuk csomagjainkat. Kiemeltük a vízből hajóinkat, majd a zsilipnél visszatettük és gyorsan beszálltunk. Egy napsütötte mólónál kikötöttünk, ismét eszegettünk.
A magunkkal vitt térképen megpróbáltuk beazonosítani a tartózkodási helyünket. A térkép megtalálható a Szentes és térségének túraútvonalai c. kiadványban.
Vízre szállás után a belvízvédelmi zsilip mellett haladtunk el. Ezután 2 tábla jelzi VIGYÁZZ OGRE! MARADJ TÁVOL! A part mentén kis építményeket láttunk, melyek a horgászokat védik esős időben. Nádi rigó csivitelése hallatszott, akácillatot hozott az ÉNY-i szél.
Közben elérkeztünk a Mentettréti hídhoz, majd egy régi használaton kívüli fahídhoz. Gyuri szerint egy macska még át tud menni rajta. Orgonabokrok mellett haladtunk. A parton, főleg a balkezünk felőli oldalon stégek, nyaralók. Pihenő, horgászó városlakók, gyerekek élvezték a napsütést, a természet csendjét. Majd megpillantottunk két virágzó gesztenyefát. Fehér virágaik lenyűgöző látványt nyújtottak.
A folyás irányába két oldalról benyúló nádas között haladtunk. Hangulatos ez a szakasz, érdemes lett volna megörökíteni.
12:30-kor megérkeztünk az újonnan épült átereszhez. Természetesen kiszálltunk hajóinkból és megtekintettük az új építményt. Jó nagy munka lehetett! – állapította meg halkan Ági.
Beszálláskor egy nagy kagylóhéjat pillantottam meg az avarban. A hajónkba tettem emlékül.

Folyt.köv.

KAmilla

Keresd az utat a Felső-Kurcától a Dózsa-házig

2018-04-30

Megebédeltünk a felső-kurcai áteresznél, ezután beszálltunk hajóinkba és elindultunk. Néhány szúnyog potyautasként a csónakunkban maradt.
Egy nyárfa felé közelítettünk, majd kiszálltunk mellette. A fa törzsén sárga gévagombát találtunk. Éles késsel sikerült levágni a fogyasztható részeket. Krémlevest, brassóit, rántott gombát lehet belőle készíteni. A zsákmányt felpakolva továbbhajóztunk.
A híd után megálltunk a hűvösben a part mellett. A vízben elázott virágszirmok, fűzfa barkák lebegtek. Néha szitakötők érkeztek. Továbbhajóztunk.
Ezután újra pihenő egy mólónál. A part felől a kishidat egy lánc segítségével felemelték, hogy ne lehessen rá menni. A víz felől szerencsére ezt nem lehet megakadályozni! A móló alatt egy mosógépdobot pillantottunk meg. A horgász a kifogott halak számára készítette oda. Visszafelé egy zsilip mellett haladtunk el. A partra kitekintve az Árpád Agrár Zrt. üvegházaira lehet rálátni, melyek az útkanyarulat mellett épültek.Nemsokára az átemelés következett a hármas zsilipnél. Rutinosan raktuk ki a csomagjainkat és a hajókat is, majd a visszapakolás következett. Csendes a terep, sem a parton, sem a vízen nem láttunk embereket.
Újra átemelés következett a libatelepi zsilipnél. Horgászok hada fogadott, bár a műtárgyak 50 méteres közelében horgászni és fürödni tilos! A parton fiatal gyümölcsfákat telepítettek még tavaly.A kórházi hidaknál jól rá kellett hajolnunk a hajókra, hogy elférjünk az építmény alatt. Ez jó élmény volt!
Lassan beeveztünk a városközponti szakaszra. Beszélgettünk.
 Ági! Észrevetted, hogy csak a hím tőkésrécék úszkálnak a vízen?
- Igen.
- Szerinted hol vannak az asszonyaik?
- Tojnak! – válaszolta gyorsan Zoli.
A híd után, 16 órakor a szökőkút már működött. Az ifjúsági háznál színes zászlók lengedeztek. Szívderítő látvány volt. A Dózsa-háznál az új mólónál, amit tavaly avattak fel, kiszálltunk hajóinkból. Dobszó hallatszott. Városi vígasság következik. Ma lesz a lampionos felvonulás. Nekünk pihenés következik. A napsütés, az evezés, az átemelések kivették az erőnket, kivéve Sárit. Ő még folytatta volna a túrát az Alsó-Kurcáig.
Ma 5 órát eveztünk összesen 2 óra pihenőidővel.

KAmilla

Ha a túrával kapcsolatban Neked is van élménybeszámolód, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!