Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: K012_01 Túranév: Szentes térsége / Pusztaszer Hétvezér emlékmű #1 Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2018-08-20
2019-01-25
2018-03-31
Nehézség: Táv: 90 km Szilárd burkolat: 99 %

90 km-es túránk szilárd burkolatú úton vezet.
Az út eleje, és a visszafelé vezető út jelentős része árvízvédelmi töltésen halad.
Úticélunk a pusztaszeri Hétvezér emlékmű felkeresése, mely felállításának első gondolata 1861-ben született.
(…”ama szent föld egy részét, amelyen honalapító Árpád legelső nemzeti törvényhozó ősgyűlést tartott”…)

Túránkra a Széchenyi liget kapujából indulunk (úp.: 000iep) a Csongrád felé vezető (ÉÉNY) kerékpárúton.
(A ligetről bővebb információ ITT, videó ITT található.) Utunkat hamarosan két körforgalom keresztezi, ezután a 71,1-es tkm-nél felhajtunk a Tisza töltésére. (Itt turisztikai információs táblát is találunk úp.: 002info.)
Kezdeti irányunkat tartva (ÉÉNY) haladunk a 73,1-es tkm-ig (ez egyben a 451-es út kereszteződése), ahol balra (NY) fordulunk. Közben elhaladunk a Szentesi Szivattyútelep mellett, melyet egy korábbi projektünkben videón feldolgoztunk (2:25–4:35-ig)
A főútra történő balra felhajtásnál legyünk nagyon óvatosak, ugyanis a nagy forgalmú út kanyarulata miatt nem látjuk kellőképpen a gyorsan közeledő járműveket. Ne csak a szemünkre, a fülünkre is „támaszkodjunk”!
Sajnos egy rövid szakaszon (380 m) a közúton kell haladnunk, azonban elérvén a menetirány szerinti baloldalon lévő (korláttal elválasztott) szervizutat/járdát, átkelünk a főúton, hogy végre biztonságban érezhessük magunkat. (A közlekedés szabályai szerint nyugodtan haladhatnánk az úttesten is tovább, de a kialakult gyakorlat és személyes tapasztalatom alapján nem ajánlom, mert veszélyes lehet.)
A hídon átgurulva a mindkét irányban aszfaltozott töltést a 78,5-es tkm-nél érjük el (úp.: 005elag). Ez a szakasz már az EuroVelo 11 útvonalához tartozik. A főúton ismét át kell kelnünk (alapos körültekintést követően), hogy Csongrád (ÉÉNY) felé bringázhassunk tovább. A 79-es tkm-nél keresztezzük a vasúti síneket, az átkelést fénysorompó segít. A Kisréti gátőrházat elhagyva már szemünk elé tárul a Serházzugi Holt-Tisza.
A 80,6 tkm-nél található, mentett oldali rámpán legurulva (úp.: 008elag), a mederrel párhuzamosan, NY felé futó aszfaltcsíkon kerekezünk az innen 2,3 km-re (az Aranysziget Szociális Otthon előtt) kezdődő kerékpárútig (úp.: 10elag). Közben az út bal oldalán (D) található ártézi kútnál
(úp.: 009viz) célszerű feltöltenünk vízkészletünket.
A kerékpárutat követve átjutunk a holtág túlsó oldalára, ahol a kanyarulatban letérve róla (úp.: 011elag) - de irányunkat tartva (NY), a vízzel párhuzamosan haladva - rövid (190 m), földutas szakaszon jutunk be a Sporttelepre (úp.: 012kapu). Az úton haladva át is gurulunk rajta, hogy immár Csongrád lakóházai között tekerjünk tovább. (A telep kapuit 7:00-21:30-ig tartják nyitva.) A Sport utca emelkedőjén feltekerve, a „T” elágazásban balra (DDNY) fordulva (úp.: 013elag) jutunk ki a benzinkútig, immár az Eurovelo (Európai Kerékpáros vándorút Hálózat) nyomvonalán haladva. Itt a kanyarulatot követve keresztezzük a 4512-es főutat. Megállást követően áthaladunk rajta (úp.: 014elag), hogy innen a 4519-es úton folytassuk túránkat. 490 m megtétele után, jobbunkon induló  (úp.: 015elag) kerékpárút segíti biztonságos haladásunkat, Felgyőn is túl. (Közben a település közelebbi határában kereszteznünk kell a 45119 ez utat, elsőbbséget adva a rajta haladóknak!). Védettségünk a 4519-es út 7,15 km szelvényében ér véget, ekkor „fogy ki” alólunk a kerékpárút  (úp.: 016elag). A 9-es km szelvény környékén, jobbról, lapos vizes területek tárulnak elénk. Az ezt birtokban tartó madárvilág mit sem törődik velünk, vagy az elsuhanó autókkal. Csanyteleket a 10,9 km szelvényben érjük el. 11,65 km szelvényben, megállást követően a 4619-es útról jobbra  (NY), a 4504-es útra kanyarodva (Tömörkény irányában) haladjunk tovább (úp.: 026elag). (Szemben szépen felújított feszület, mögötte romos ház). A települést nagy „S” kanyarulat mentén hagyjuk el a 14,9 km szelvényben.
Tömörkényen közkutakat is találunk, külterületeken is, de inkább a kissé távolabbi ártézi kútnál javaslom feltölteni készleteinket. Még a lakott területen kívül, a temető előtt, fából faragott Szent Máté szobrot láthatunk (úp.: 028latv), mely megér egy rövid megállást. Áttekerve a fő közlekedési úton, jobbunkon, a 29latv útpontnál, a fák takarásában rejtőzködő Szent Máté templomra tudunk bepillantani, melynek utcafrontját két vén tölgyfa uralja. Az utolsó ház portáján felállított információs oszlopon néhány település irányáról és távolságáról tájékozódhatunk. A házak közül kigurulva (a 11 km szelvényben) az „Y” elágazásban, a 4504-es útról letérve a 4518-as útra, de egyenesen, a bal oldali ágban tekerjünk tovább, 9,8 km szelvényben megkezdve az utat (úp.: 031elag). Natura 2000 terület mentén haladva. A 10,85 km szelvényben, balunkon, a „púpon”, egykori oktatási intézmény épülete (Állami Elemi Népiskola), mely megérdemel egy pillantást (úp.: 033latv). Fő homlokzatai ma is hirdetik régi funkcióját és üzenetét. Az út két kanyarulatát követve átgurulunk a Dongéri-főcsatorna hídján. Kicsivel odébb (a 13,7 km szelvényben) rövid kitérővel (140 m, track: K012o011) egy ártézi kútnál frissülhetünk (úp.: 037viz). Továbbkerékpározva három, nagy ívű derékszög kanyarban kígyózik előttünk az aszfaltcsík melyet követünk a 16,1 km szelvényig. Itt jobbra (DNY), Pusztaszer felé kanyarodva, de a 4518-as úton továbbhaladva haladjunk (úp.: 038elag).
A települést 19-es km szelvényben érjük el, de már korábban, - a külterületen - is találunk közkutat (úp.: 043viz). A központi (19,7 km szelvény) kereszteződésben jobbra (ÉNY, úp.: 045elag) forduljunk. Innen a piros sáv turistajelzést követve jutunk túránk célállomásához: a Hétvezér emlékműhöz (úp.: 048ford). A lakott területet a Kisországút elnevezésű úton hagyjuk el. Elgurulunk az Arborétum mellett (a nap 24 órájában szabadon látogatható), majd az aszfalt végétől kb. száz métert követően, (homokban küzdve) a kerítés mentén balra (DNY) forduljunk
(úp.: 046elag), hogy 500 m megtételét követően célba érjünk. Ez a cél a térség kunhalmainak egyikén (Árpád-halom) magasodó obeliszk, melynek tetején turulmadár ül, oldalán pedig a hét vezér arcképe látható bronz domborműveken. (Képmelléklet: ITT ITT ITT  és  ITT.)
Ideérkeznünk az ITT elérhető háttéranyag áttanulmányozását követően érdemes, a hely szellemének, múltjának átélése érdekében.
(További háttéranyagok ITT és ITT.) A helyszínen turisztikai információs tábla is segíti a vándort. (Képmelléklet: ITT, ITT, ITT és ITT.)

Részlet a Kiskunsági Nemzeti Park anyagából:
Az emlékmű felállításának első gondolata 1861-ben született, amikor 30 aláírással kérvény érkezett Kecskemét város tanácsa elé, amelyben a polgárok azt kérik:

…"miután a városnak jutott a nagy szerencse, mint örök tulajdonát bírni ama szent föld egy részét, amelyen honalapító Árpád legelső nemzeti törvényhozó ősgyűlést tartott, - határozza el kérvénnyel járulni az akkori országgyűléshez avégett, hogy Pusztaszeren ősi alkotmányunk keletkezésének egyik történeti nevezetességű színhelyén, országos emlék állíttatása elrendeztessék: addig is a város Pusztaszeren majorháza mellett álló ősrégi halom Árpád-halmának elneveztetvén, ünnepélyesen fölavattassék”…
A kérvény alapján hivatalos városi bizottság kereste fel a helyszínt, ahol jelentést állított össze küldetésének eredményeképpen.
A jelentés rögzíti: …"hogy Pusztaszeren a hét vezér alatt beköltözött a hét hadseregre osztott magyar nemzetnek a haza szent földjén tartott első országgyűlése színhelyén az akkor minden ünnepélyes tény emlékéül emeltetni szokott hét halmot a küldött bizottság feltalálni szerencsés volt."

A halom mellett található az egykori Pusztabíró ház, mely közel 200 éves épület.

E történelmi hely szellemével átitatva, ismét felnyergelve, pattanjunk drótszamarunkra!

A település központjáig az idefelé bejárt utat kövessük, közben frissíthetünk a közkútnál (úp.: 047viz). Innen, egyenesen tovagurulva, jó minőségű aszfalton, szinte kormánymozgás nélkül jutunk át a 8 km-re található körforgalomig, mely már Ópusztaszer belterületét jelenti (úp.: 050elag).
Közben elhaladunk a balunkon elterülő, Pusztaszeri Tájvédelmi Körzethez tartozó, fokozottan védett, Büdös-szék elnevezésű terület mellett, melynek Vesszős-szék nevű turisztikai információs tábláját tudjuk megtekinteni, az út mellett kialakított parkolóban (úp.: 049latv), a feszület mellett. (Képmelléklet ITT, ITT és ITT.) (A területre ne menjünk be, ez csak engedéllyel lehetséges!)

A körforgalomban 3/4-et pördülve Csongrád felé (ÉK) menjünk tovább a 4519-es úton, melyet a 27,5 km szelvényben kezdünk meg. (A körforgalom kimeneti ágának ÉNY-i oldalán közkutat is találunk a kerítés szegletében. úp.: 051viz) Innen egész a Szentes-Csongrád között átívelő közúti hídig az EuroVelo 11-es útvonalát követve haladunk.
A 26,6 km szelvényben hagyjuk magunk mögött a lakott területet, Baksot a 22-es km táblánál érjük el. Eközben több dologra érdemes figyelmet szentelnünk:
1/ Áthaladunk 19 db békamentő alagút felett. Az elsőt 26,2 km-nél (úp.: 052latv) az utolsót 23,7 km-nél (úp.: 053latv) találjuk, érdemes időt szánni valamelyik megtekintésére. (Céljuk az úttest által kettészelt élettér vonulási útvonalának kármentesítése. Szerkezetileg az út két padkáján kiképzett terelő falból és az úttestbe épített alagútból áll.)
2/ A gazdag gólya-populáció is említést érdemel, mely a környező vizes élőhelyek és a békák nagyszámú jelenléte mellett nem meglepő.
3/ E szakaszon, a balunkon elterülő puszta és a beljebb elhelyezkedő időszakos tó (Büdös-szék) ismét látómezőnkbe kerül.

Baks határba érve a kereszteződésben jobbra (K, úp.: 069elag) guruljunk tova a 4522-es úton Mindszent felé. Azonban itt az utak által körülzárt, parkos háromszögben érdemes megállnunk, és elidőznünk egy kicsit. Találunk turisztikai tájékoztató táblát, égig érő szélkakasos oszlopot, melyen a világ nagyvárosainak távolságát és irányát tekinthetjük meg, szép virágkompozíciókat, és évszaknak megfelelő bálainstallációt.

Ezután kerekezzünk az árvízvédelmi töltéshez, melyet az út 2-es km kövénél érünk el.
(Annak ellenére, hogy ez nem kimondottan izgalmas néhány kilométer, én imádom. Nyárelőn eperrel, ősszel dióval, tél elején kökénnyel kínál, melyeket mind-mind szeretek. Alapvetően kedvelem a „túragasztronómiát”. Nem vetek meg semmi útszéli vadon termő, elhagyott nemesített finomságot. Persze a kökény nem az „inkubátortúrázók” csemegéje. Ez a bogyó, gyümölcs az első deres, gyenge fagyos reggelek után mutatja meg igazi ízét, előtte savanyú és fanyar, ekkor viszont édes és zamatos lesz. Ekkortól megkezdődik a versenyfutás az idővel. A madarakkal versengek. Ők is imádják. Valamint a nagy fagyok beálltával, mert az lesöpri. No, igencsak elkalandoztam. Visszatérek a túrához.)

A gátat az 56,1 tkm szelvényben érjük el a Levelényi gátőrház  (11.02.05) mellett (úp.: 072elag). Itt érkezik Dél felől az Alföldi Kéktúra útvonala, hogy Mindszent felé, a kompon át fusson tova. (Választhatjuk mi is a kompozást (track: K011o013), majd a Mindszent - Szegvár útvonalon történő hazatérést, de most, a leírásban, ezen az oldalon vezetjük tovább a túrázót.) Található turisztikai információs tábla is, mely a tiszavirág életciklusát dolgozza fel (videó ITT), és megér némi időráfordítást. Továbbindulva balra (ÉÉNY) az aszfaltos töltésen 78,5 tkm-ig (22,4 km) nem kell kereszteződések beazonításával bajlódnunk. Közben a 60-as tkm-nél áthajtunk a Dongéri-főcsatorna felett. Se itt, se a 61,8-es tkn-nél elért öntözőcsatorna és vízkivételi műnél ne fürödjünk! Kicsit odébb a 62,6-es tkm-nél (úp.: 080elag) a rámpán legurulva az ártéri oldalra
track: K011o014 (133 m), az egykori hajókikötő lépcsőjénél (224 fkm) frissülhetünk végre a Tisza vizében.
(Legyünk figyelmesek! A lejárón kívüli rész köves és sérülést okozó tárgyaktól sem mentes! Ne szerezzünk sem magunknak, sem társainknak kellemetlenséget!)

Pihenésünket, felfrissülésünket követően itt elhelyezhetjük időközben keletkezett szemetünket is, valamint a kihelyezett turisztikai információs táblán tájékozódhatunk a szalakóta védelméről(Videó ITT, ITT, ITT, vonulásukról ITT érhető el.)

Nyeregbe pattanva -felküzdve a rámpán magunkat - eredeti irányunkba, jobbra (ÉÉK) fordulunk. Elhaladunk a Csanyteleki gátőrház mellett (11.03.01 / 62,7 tkm). Itt vízkészletünket is feltölthetjük (úp.: 082viz). (A gátőrház kerítésénél kifelé is találunk csapot.) Tovább bringázva, majd a 66,6 tkm-nél megállva, rövid sétával a mentett oldalon (NY), a csatorna partján találunk egy természeti érdekességet, a kilenc összenőtt fát
(úp.: 084latv). A töltésről nem tűnik különösnek, de érdemes lesétálnunk (track: K011o015), és alaposabban szemügyre venni a tövét, a kapcsolódásokat!

A Vidre-éri gárőrházat (11.03.02) a 67,6 tkm-nél hagyjuk magunk mögött, a hozzá kapcsoló főcsatornai műtárgyakkal együtt, melyről az eddigi legmagasabb árvízszintről is tájékozódhatunk.

A 67,6 tkm-től némi útminőség romlást kell „elszenvednünk”. A 72,4 tkm-ig (4,8 km) betonelemekből, kettő nyomvonal kialakításával épített úton kell haladnunk, az illesztések határozott érzékelésével. Jutalomként két hatalmas ívét gurulhatjuk be a töltésnek, közben gyönyörködve a tisza-menti tájban. 70,75 tkm-nél megvizsgálhatjuk a töltéstámasztás két formájának (rézsútos, lépcsőzetes) kialakítását/találkozását a mentett oldalon. Még ezen útszakasz elején a 67,9 tkm-nél turisztikai tájékoztató táblát találunk a Hullámtéri erdők  (Labodár) címmel (úp.: 088info).

A Kilencesi gátőrházat  (11.03.03) a 72,7 tkm-nél hagyjuk el. (76,3-es tkm-nél, a kanyarulatban, a mentett oldalon található emlékmű talapzatánál készíthetünk mókás, vagy sejtelmes emlékképet kirándulásunkról.)

78,5 tkm-nél elért hídfőnél (úp.: 005elag), a folyón átgurulva már ismert, bejárt útszakaszon térhetünk vissza kiindulási pontunkra.

Feldolgozták: Virág Olga(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük./
(Fotó és videó anyagokat is várunk.)

Leírás letöltése: Word, PDF
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Kerékpár igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Ha túrát csak az egyik irányban teljesíted, szállítással kapcsolatban ITT érdeklődhetsz.

Geocaching (útvonalon, vagy közvetlen közelében):
1310. Széchenyi liget - Szentes (GCKURC)

Geocaching (közelben):
1318. Szentes főterén (GCSZEN)
4005. Vasúttörténeti emlékhely (GCEml)

Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió.

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!