Útleírás

Vissza a túrákhoz
Túrakód: V005_06 Túranév: Szentes térsége / Vizek útjain / Kurca-kör #2 (2 nap) Feltöltve:
Frissítve:
Bejárva:
2019-02-09
2019-04-02
2018-05-20
Nehézség: Táv: 66 km Átemelések száma: 9 db  

66,2 km-es „víziút” a Kurca felső szakaszával indul, melyet nyúlfarknyi Köröst követően hosszas alsó-tiszai rész követ, majd az Alsó-Kurca beevezésével tér vissza kiindulási pontjára a teljesítménytúrázó.
Közben több látványossággal és programmal egészíthető ki a kaland.
(Mind a két napon célszerű korán indulni, hogy ne kelljen időhiány miatt kihagynunk a fakultatív lehetőségek közül! Előnyünkre válik, ha némi kilométerrel a kezünkben állunk a „startvonalra”.)
(Az út, három- és négy napos változata is elérhető, melyek a lentieken túl további „töltelékprogramokat” kínálnak.)


1.nap (35,1 km, track: V005m061, V005m062, V005m063)
Kiindulási pontunk a Dózsa-ház mellett található móló (24,5 cskm, úp.: 000iep).
Felfelé (balra) indulva az Ifjúsági Ház hídjával (24,8 cskm) találkozunk először. Óvatosan közelítsük meg; győződjünk meg róla, hogy biztonságosan átférünk alatta! (A következő pár száz méteres szakasz kedvelt városi horgászhely, legyünk tekintettel a sporttársakra!)
A következő műtárgy a Makai-híd (25,1 cskm), mely fél „arasszal” még alacsonyabb az előzőnél; ez balesetveszélyes lehet, ha nem vagyunk eléggé óvatosak! Ha ezt az akadályt is sikerrel vettük (szárazon, vagy vízen) akkor már semmi sem állhat az utunkba, és bizonyosan el fogjuk érni a kórházi hidak csoportját, melyek közül a legtávolabbi a Mentők hídja (25,7 cskm). Addig azonban még átsiklunk a Kis Zsigmond utcai közforgalmi híd (25,5 cskm), valamint újabb két gyaloghíd alatt (25,6 cskm, 25,7 cskm). Közülük az első különlegesen szép építmény. Ha itt partra szállunk, a közelben a bal parton megtekinthetjük Kisfaludi Strobl Zsigmond „Kis makrancos” című bronzszobrának másolatát (úp.: 002latv), vagy a vízről is látható érdekes pagodát, mely a város első termálkútját rejti. (Ezeknél a hidaknál a vízállás is kiszállásra és átemelésre kényszerítheti a túrázót, azonban a part alacsony és füves. Ne feledjük, hogy egészségügyi intézmény területén vagyunk, ennek megfelelően viselkedjünk!)
A kórház területét elhagyva uszadékfogó állja utunkat (úp.: 003atemp), melynél mindenképp átemelés szükséges (felette, vagy mellette). Kicsivel feljebb, a Szalai utca közforgalmi hídját (26,1 cskm) követően a Bali-híd (26,2 cskm) alatt siklunk át, mely újfent mély „meghajlásra” kényszeríti
a túrázót. A sok híd után innentől végre kihúzhatjuk magunkat. Az előttünk álló szakaszon balról egészen a vízig lenyúló telkek mentén haladunk tovább a még lakott területen. Kiérve a vízről is látható épületek közül hirtelen csöppenünk bele a „vadonba”, ahol már sűrű nádas övezi a partokat, valamint az élővilág is változatosabbá, nyüzsgőbbé válik
Odébb ismét híd, mögötte zsilip kerül látómezőnkbe (27,8 cskm, 1-es zsilip vagy Bikaistálló tiltó), mely egyben túránk következő átemelési pontját is jelenti (úp.: 004atemp). A híd alatt van lehetőség kiszállásra, bár némi rutint igényel mind a kikötés, mind a hajó kiemelése. A duzzasztó másik oldalán már könnyebb feladatot jelent az indulás. (Az átemelési pontra történő érkezésünk és maga az átemelés is esetenként a horgászok nemtetszését válthatja ki. Ne lepődjünk meg, ha ezt szóvá is teszik, de nem érdemes velük vitába bonyolódni. Viszont jó, ha tudjuk, hogy efféle műtárgyak 50 m-es körzetében tilos horgászni. Ezt nekik is tudniuk kell, mint ahogy azt is, hogy nem magánvizeken vagyunk, és a továbbhaladáshoz sincs más lehetőségünk, mint itt átemelni.)

A következő szakaszon a partszegélyt többnyire nádas borítja. Nagy ívű „S”-kanyarulat beevezését követően érjük el az 1966-ban létesült vasúti hidat (29,6 cskm), melynél ismét jó mélyre kell hajolnunk az átjutás érdekében. Közben a 28,6 cskm-nél elhaladtunk a Kommün-csatorna torkolata mellett, melyet fém zsilipszerkezet választ el a Kurcától. Odébb keskeny, hosszanti elhelyezkedésű nádszigettel megosztott mederben siklottunk. A híd felső oldalán lévő kanyarulat felett a Veker-ér torkollik be (30,3 cskm) szabad befolyással (a vízszintet a 200 m-rel beljebb lévő zsilipnél szabályozzák). Mire ideérünk, már látjuk is magunk előtt a keresztben húzódó töltést rajta a földúttal, mely a Zuhogói tiltót rejti (30,6 cskm).
Ez túránk következő átemelési pontja (úp.: 005atemp). Kiszállásra a velünk szemben lévő szakasz a legalkalmasabb. Itt van lehetőség pihenőt tartani, valamint két kiegészítő programot is beiktathatunk.

A közelebbit DK felé indulva egy rövidke (115 méteres) sétával érhetjük el (úp.: 006latv, tack: V005o061). Ez egy emlékhely, melyet az itt hősi halált halt Ifj. Vitéz Nemes Kisbarnoki Farkas Ferenc magyar királyi páncélos hadnagy emlékére állítottak.

A távolabbit előbb ÉNY felé, majd DNY-ra fordulva érhetjük el egy 1,4 kilométeres gyalogtúrával (úp.: 007latv, track: V005o062). Ezen a helyen állt Koszta József (Szentes legjelentősebb festőművésze) lakhelye, tanyája. (Kérlek, úgy érj ide, hogy az ITT és ITT elérhető anyagokat még indulás előtt áttanulmányozod, valamint szánj ennek a videónak a megnézésére egy nyugodt 24 percet, hiszen enélkül nem érted majd, miért ajánlom ennek a helynek a megtekintését. Itt ugyanis nem fogsz találni sem műtermet, sem tanyát, de már az összedőlt falak agyagtégláinak maradványait is visszahódította a vad természet. Ha azonban felkészülten érkezel, akkor meg fog érinteni a hely szelleme. Ameddig bandukolsz ide, s vissza a Kurcához, tarts nyitva a szemed! A táj, a környező tanyák, a korábban látott képek… Csak így értheted meg…)
A kiegészítő programok idejére ne feledkezzünk meg felszereléseink biztonságának megteremtéséről!

Továbbindulva a felső oldalon hatalmas ívek, hurkok beevezésébe kezdünk, melyek partján szórványosan tanyák, hétvégi házak találhatóak, így gyakran találkozunk itt a parton, mólókon ücsörgő, zsákmányra leső horgászokkal. Damilba gabalyodásunk elkerülése érdekében célszerű a meder közepén haladnunk.
Kilométerekkel feljebb, a 35,1 cskm szelvényben evezünk át a 45123-as út hídja alatt. Kicsivel odébb úgy érezhetjük, hogy visszamentünk az időben: a 35,9 cskm-nél érjük el a használaton kívüli fahíd még fellelhető szerkezeti elemeit, mely mesterségesen kialakított szűkület partjai között feszül. A következő kanyarulatot követően kedvelt kirándulórészre érkezünk. Balunkon szinte összeérnek a mólók, melyeken (különböző kidolgozottsággal) több helyütt kalyibák is állnak. A vízi alkalmatosságokon itt is horgászok lesik a pecabotok spiccének mozgásait, úszók rezdüléseit. Ezen a szakaszon ezért szerencsésebb az ellenkező, náddal borított oldal felé húzódnunk. Utunk ezen szakaszát nádszűkület zárja le, melyen átevezve már csak néhány nagy ívű kanyar választ el bennünket túránk következő átemelési pontjától, melynek közelében ismét hétvégi telkek, rajtuk házikók jelennek meg a partokon. A meder végénél, a zsiliphez érve a V005m061 track mentén menjünk jobbra a fűzfák alatti részre, hogy megfelelő kiszállóhelyre érjünk (úp.: 009kiszp).

A hajót kiemelve át kell vele sétálnunk a töltés túlsó oldalán 190 méterre található vízellátó csatorna végéhez, miközben elhaladunk a helyiek által „lavór” néven emlegetett ellennyomó medence mellett. A csatornát elérve tudunk ismét vízre szállni (úp.: 010beszp). Itt legyünk figyelmesek, körültekintőek: ne közvetlen a végénél rakjuk vízre hajónkat! Ha feltöltési időszakban érkezünk, akkor áramlás van a csatornában, és a végétől a töltés alatt elhelyezkedő csövön halad tovább a víz, mely komoly veszélyforrást jelent. (Ez nem állandóan feltöltött csatorna. Állapotáról célszerű előre tájékozódnunk helyismerettel rendelkezőtől. Bátran kérdezhetsz bennünket is!)
680 méter leevezését követően ismét kiszálló pont (úp.: 011kiszp), szárazszakasz (90 m), majd leszállás (úp.: 012beszp) következik, de már az utolsó Mindszentig, a Kurca torkolatának eléréséig (26,4 km). Vízre szállásnál ismét körültekintőek kell lennünk, hiszen vízkivételi mű mellett tesszük ezt. Itt a műtárgynál ne fürödjünk! Részben azért, mert igen veszélyes, részben pedig azért, mert tiltott is.  (A szerkezet üzemelése esetén különösebb hanghatást nem tapasztalunk, viszont jelentős szívóerővel rendelkezik a vízszint alatti csővégeknél, amely komoly veszélyforrást jelent.)

Innen már látjuk a híres Körös-toroki homokpadot, mely következő pihenőhelyünk és egyben strandolási lehetőség is (243,9 fkm, úp.: 013kbp). Nyári szezonban a terület alsó vagy felső részén van lehetőségünk kikötni. A strandon a frekventált üdülőhelyeken szokásos gasztronómiai kínálatot találja az erre vágyó. Az üdülőterület bejáratánál, a körforgalom mellett van egy artézi kút (úp.: 014viz), itt fel tudjuk tölteni ivóvízkészletünket. (Ne feledkezzünk meg felszerelésünk biztonságáról gondoskodni!)
A partszakasz közepe körül találjuk a fémvázas Rév-kilátót (belépős, úp.: 015kilat), melyről remek panoráma nyílik a környező területekre.

Pancsolásunk, nézelődésünk végeztével „tengerre”, hiszen még sok kilométer áll előttünk!
Lefelé haladva rövidesen látómezőnkbe kerül előbb a vasúti, majd rögtön utána a közúti híd is. A kettő között található 240 flm-es tábla (j.).
A hidak alatt a 239-es fkm-nél érkezünk meg a szentesi üdülőterületet felső széléhez. A strandot elérvén (238,6 fkm) ismét kiköthetünk. Főszezonban a part  - bójákon kívüli - alsó vagy felső részét válasszuk. Fenn artézi kutat (úp.: 016viz), a szezon idején büfét, mosdót, (hideg vizes) zuhanyzót is találunk.

Ismét hajóba szállva a kanyar után találjuk a hátralévő tiszai szakaszon fellelhető két jelentős homokpad egyikét (237 fkm, úp.: 017kbp). Lejjebb, a 235 fkm alatt/felett terül el a bal parton a helyiek által „Sziget” néven emlegetett terület, ahol az ártérben hobbikertek, gyümölcsfás telkek találhatók. A vízpart ezen szakaszán mólók sorakoznak, melyeken gyakran horgászok lesik a pecabot végének rezdüléseit.
A túloldalon a kanyar kezdeténél vízkivételi mű látható. A kanyarulat alatt a 234 fkm-nél homokszegélyt találunk, mely jó mártózási lehetőséget kínál (úp.: 018kbp). Innen hosszan belátható szakaszok következnek, melyek ugyan kevés változatossággal szolgálnak, háborítatlan nyugalmat biztosítanak az erre fogékonyaknak. (Ezen a részen zord feltételeket szabhat a folyó erősebb déli szél esetén jelentős hullámok korbácsolásával.) Közben a 230 fkm-nél elsiklunk az egykori révátkelő mellett, melynek valamikori létezéséről ma már csak a parton (észrevehetetlenül) megbúvó drótkötélfeszítő csörlő tanúskodik.
Amennyiben szeretnénk kipróbálni a tiszai „csorgás” megnyugtató élményét, ezt itt célszerű megtennünk, mert később a Kurcán ez már nem tehető meg.  A monoton szakasznak a 227 fkm alatt kezdődő nagy ívű jobbos kanyarulat vet véget. Az alján hirtelen éles bal kanyar következik, mely alaposan megforgatja a vizet, és már a táborhelynek választott szegvári homokpartot rejti (224,3 fkm, úp: 019kbp). Itt közepes vízállás esetén is homokra tudunk kiszállni; a helyszín alkalmas pihenésre, fürdőzésre, táborozásra. Pancsoláskor azonban legyünk körültekintőek, hiszen a víz bedőlt fákat, tuskókat rejt/rejthet, melyek elhelyezkedése évről-évre, vagy akár hétről-hétre is változhat! (A tiszai homokpadok folyamatosan alakulhatnak az áradások romboló-építő hatásának következtében.) Mielőtt ugrálásba kezdünk – az erre egyébként alkalmas, hirtelen mélyülő partszakaszon – feltétlenül derítsük fel a területet! (A part aktuális állapotáról, táborozásra alkalmasságáról célszerű előre tájékozódnunk helyismerettel rendelkezőtől! Bátran kérdezhetsz bennünket is!)
Ez a part többnyire elbír némi kubikos melót, mielőtt sík területre tudod építeni alkalmi lakosztályod, ahol a civilizáció zajaitól távol, kedvedre élheted vad tábori életed.
(Amennyiben elkalkuláltad vízszükségleted, némi „büntetőút” megtételével fel tudod tölteni készleted. Ehhez vízre kell szállnod: a V005o063 track-et követve a túlsó oldalra kell átevezni, hogy a 380 méterrel lejjebb lévő betonlépcsőnél kiszállhass (úp.: 020kbp)! Innen egy 320 méteres sétát követően éred el a töltés túlsó oldalán található Csanyteleki Gátőrház kerítésénél fellelhető csapot (úp.: 021viz).) 

2.nap (31 km, track: V005m064, V005j061, V005j062, V005j063)
A part fekvése megkímél a koránkeléstől, hiszen a fák árnyékot biztosítanak a reggeli órákban, így nem kell az első napsugarak vakító fényétől hunyorogva előbújni. (A visszaindulás ütemezésénél azonban vegyük számításba, hogy a Kurcán több átemelésre is szükségünk lesz, valamint kiegészítő program is kínálkozik bőven, mely mind a menetidő növekedésével jár.)
Indulásunk után kisvártatva elsiklunk a csanyteleki lejáró betonlépcsője (224 fkm, j.), majd kicsivel lejjebb egy vízkivételi mű mellett.
A 221,2 fkm-nél a jobb oldalon torkollik be a Dong-éri főcsatorna (úp.: 022tork), mely kedvező vízállás esetén rövid (440 méteres), de annál vadregényesebb kiruccanásra csábít (track: V005o064). Az ártéri erdőn keresztül szűk kanyarok leküzdésével ki tudunk evezni a töltésnél található árvízkapuig, mely merőben új élményt nyújt a túrázónak, és egyben kihívást a kormányosnak.
Visszatérve a mederbe a balos kanyarulatban hamarosan ismét vízkivételi mű látható a töltésalapnak támaszkodó folyó partján, vele szemben kicsiny homokszegély teremt lehetőséget mártózásra.
A Kurca torkolatát a 217,8 fkm-nél (balról) érjük el, mely egyben a tiszai szakasz végét is jelenti. Az átemeléshez (track: V005j061, 325 m) kiszállni a torkolat felső sarkánál található vízmérce lépcsője kínál állandó lehetőséget (úp.: 023kiszp), de a pillanatnyi vízállás és a partszakasz állapotának szemrevételezésével döntsünk belátásunk szerint! Kedvező vízállás esetén a csatornán be is tudunk evezni az 1885-ben létesített csőzsilip felé, így rövidebb szárazföldi cipekedéssel tudunk „folyót váltani” (tack: V005o051).

Vízre szállásunkat, szintén a pillanatnyi helyzet diktálja, de javaslatunk a nyomvonalon található 024beszp útpont. (Az itt kezdődő rövid, 1,6 kilométeres legalsó szakasz vízzel feltöltöttségének állapotáról célszerű előre tájékozódnunk helyismerettel rendelkezőtől. Kérdezz bennünket bátran!)
Innen célállomásunkig (Szentes, Dózsa-ház) még 24,1 km és további három átemelés választ el bennünket. Környezetünk is merőben más lesz; keskenyebb a vízi tér mellettünk, állóvízi növényzettel szegélyezett partszakaszok a jellemzőek, és a vadvilág is megváltozik. Itt azonban a természethez is közelebb is kerülünk.
Elindulva több íven keresztül rendkívül vadregényes, náddal, sással szegélyezett mederben járunk. Igazi szép természeti környezetben jutunk a Pintér-híd tövébe, ahol átemelésre (úp.: 025atemp, 1,9 cskm) kényszerülünk. Kiszállásunk helyét az aktuális vízállás függvényében kell meghatároznunk; van, hogy a híd és zsilip között is meg tudjuk tenni, de akad, amikor csak a híd előtt van módunk partja jutni, hajót kiemelni.
Mielőtt ismét vízre szállunk opcionális programlehetőség kínálkozik: a híd tövétől a bal parton indul (úp.: 026tano) a Kurca-Parti Tanösvény
(track: V005o066), mely közel két kilométeren keresztül kanyarog a meder mentén. A túra során a terület élővilágát négy információs tábla mutatja be, valamint három pihenőhelyet is kialakítottak a sétányon.
Az Albertcsősz-házi tiltó felső oldalán történő indulásunkat követően hatalmas – általam nagyon kedvelt - hurkok beevezésével érjük el a
Pap-tanyai, vagy más néven Cirok-hidat (6,2 cskm). A közelben (bal part), artézi kút is fellelhető (úp.: 027viz), melyhez vagy itt a hídnál kell kiszállnunk és elsétálnunk (track: V005o067, 370 m), vagy valamivel lejjebb, egy horgászhelynél megállnunk (úp.: 028kbp) és felmennünk a meredek partfalon (track: V005o068). Így mindössze 50 méter megtételével érjük el a kutat (ezt a helyet horgászok alakították ki, és általában nem örülnek a közös jelenlétnek, ezért legyünk tekintettel egymásra)!
A híd feletti nagy „S”-kanyarulat beevezését követően érünk el a Ludas-ér torkolatáig (7,4 cskm), melyet eddig nem tapasztalt keskeny szakasz követ a hídig (Úsztató major, 7,9 cskm). Kiszállva 280 méter sétával közkút is elérhető (úp.: 029viz, track: V005o069). Távolabb, a magas parton látható lakóházak Szegvár kórógyszentgyörgyi részéhez tartoznak. Keskeny szakaszon haladva néhány kanyarulattal feljebb érjük el a Kórógy-ér torkolatát (10 cskm), ahonnan gyorsan látómezőkbe kerül a túránk következő átemelési pontját jelentő zsilip (10,2 cskm, úp.: 030atemp) is.
A felsővízen náddal borított partok mentén siklunk tova, nagy jobbos kanyarulatban, mígnem - kiérve a területről - Szegvár lakóépületei közé csöppenünk. Vízpartig nyúló telkek, kertek mentén evezünk itt az elkeskenyedő mederben, amely különös hangulatot kölcsönöz ennek a szakasznak. Láthatunk karnyújtásnyira lévő, szinte a vízig leérő utcát is. Kiérve erről a szakaszról kiszélesedik a „folyó” és elénk tárul a katolikus templom (tornya jó fotótémát kínál), az egykori várfal, és a Szent János-híd is (12,2 cskm). Még a híd elérése előtt érjük el túránk szegvári pihenőhelyét, ki- és beszálló pontját (úp.: 031kbp). Itt a bal parton célszerű kiszállni, megpihenni, majd néhány lépéssel elsétálni a víz szélén található várfal
(úp.: 032latv, track: V005o0610) még fellelhető részeit megnézni. (Ne másszunk fel rá, nincs jó állapotban!)
Ellenkező irányban gyalogos kiruccanással (305 m) felkereshetjük a Jaksa János Helytörténeti Gyűjteményt (úp.:033latv, track: V005o0611).
A tárlatról részletek ebben a videóban láthatók, 5:30-7:30-ig! 
(A látogatás előzetes bejelentkezést igényelhet! Elérhetőség: 30/448-1587, nyitva tartás: ITT.)

Tovább lapátolva a híd felett ismét lehetőség kínálkozik a templom képi megörökítésére, majd jól karbantartott, kedvelt pecahelyek láthatók balunkon (kissé jobbra húzódva kisebb eséllyel gubancolódunk damilba, és a „békés egymás mellett élés” is könnyebben megvalósítható.)
A párhuzamosan futó műúttól jobbra ívelő kanyarulattal válunk le, melyet két - hosszan belátható - szakasz követ, balról horgászhelyek végeláthatatlan sorával (itt is a fenti „konfliktuskerülő” megoldást javaslom). A kissé monoton, és intenzív uralkodó széljárás esetén „munkás” szakasznak a Fahídnak nevezett, ám valójában vasbeton szerkezetű híd (14,8 cskm) vet véget. Az alatta történő átjutáshoz jól le kell kucorodnunk a hajóba. Felette egy szűk jobbos kanyarulat, majd bő 4,5 km hosszan íves részek követik egymást. E szakaszon hol keskenyebb, hol szélesebb vízen élvezhetjük az Alsó-Kurca nyugalmát. Itt-ott tanyák is vannak a parton, melyek a hamisítatlan alföldi táj békéjével teszik még teljesebbé az élményt.
A Berki hidat a 18,4 cskm-nél érjük el. Alsó oldalán a bal parton (DK-i oldal) kiszállva (úp.: 034kiszp) rövid sétával (135 m, track: V005o030) fel tudjuk tölteni vízkészletünket. A régi iskolaépület mellett egy „beugróban” mind közkút, mind artézi kút fellelhető (úp.: 035víz).
Lapátot ragadva rövid evezést követően megérkezünk túránk utolsó átemelési pontjához, a Talomi tiltóhoz (Berki zsilip, 19,1 cskm),
(úp.: 035atemp). Kiszálláshoz a műtárgy közelében célszerű helyet keresnünk. Továbbjutásunkat nehezítheti, hogy uszadék is felszaporodik időnként a felső oldalon, de kellő körültekintéssel ez a probléma megoldható. (Gyakran találkozhatunk itt is horgászokkal.)

A nagy ívű jobbos kanyarulat (Disznó-zug) szűkebb balívbe vált, és immár a 451-es főút hídja alá kerülünk (20,0 cskm), melyet néhány enyhe kanyarulat követ.  Következő műtárgy a Stammer-híd (21,7 cskm), mely ismét „meghajlásra” kényszerít bennünket. Itt, a jobb oldalon egy rövid szakaszon már Szentes belterületét is érintjük, hogy odébb még megélhessük egy kicsit a vadont. Az llona-parti gyaloghíd a 22,4 cskm szelvényben „áll elénk”. Lassítsunk: átkelnünk a jobb part mentén célszerű (NY-i oldal)! Erről ugyanis kicsit magasabb a szerkezet, de itt is le kell hajolnunk az átsiklás idejére. A korábbi, fa szerkezetű híd cölöpjeinek csonkjai a meder középső részén, a víz szintje alatt rejtőznek, ez komoly veszélyforrást jelent, legyünk óvatosak!

Felsővízen továbbhaladva kikötési pontunk felé kiöblösödő és összébb szűkülő részek váltogatják egymást. A második kiszélesedő részt követően, hirtelen kerülünk ismét vissza a „civilizációba”: a Szentesi Üdülőközpont csúszdájának, majd kőházikóinak látványa szakít ki bennünket végérvényesen a természet szoros öleléséből, egyben esélyt teremtve a kaland túlélésére. A Kertészeti Kutató Állomás acél szerkezetű (lezárt) gyaloghídja (23,6 cskm) felett a balos kanyarulatban vízig ér a kemping, mely hangulatos lakóhelyet biztosít az alkalmi letelepedőknek.
A kiöblösödő részben jobbról helyezkedik el az Üdülőközpont mólója, amely magántulajdon, ezért se itt, se a területhez tartozó partszakaszon ne szálljunk ki előzetes egyeztetés nélkül! (Elérhetőségük ITT.)
A szűkületet elérve már szemünk elé tárulnak Szentes központi épületeinek jellegzetes tornyai, a Kurca-parti belvárosi látkép. A hidak sorának vége felé a 2018-ban újjá épített Eszperantó-híd (24,3 cskm) alatt siklunk át. A folyóvízi szökőkút megcsodálása közben a háttérben már jól látszik a boltíves kőhíd (a hidat 2012-ben szélesítették ki és újították fel, 24,4 cskm). Innen már az ív alól is láthatjuk túránk célállomását; a Dózsa-ház mellett található mólót (24,5 cskm), mely túránk kiindulási pontja is volt egyben (úp.: 000iep).

Talán benned is felmerült a kérdés: Milyen jellegű víz a Kurca folyó? (GYIK / Vízitúrák / 3/)

Feldolgozták: Erdélyszky Szilvia, Virág Olga(VZs)

Tapasztalataidat, él ményeidet őrömmel fogadjuk! / Élménybeszámoló menüpontban (vállalható keret között) közzé tesszük.
(Fotó és videó anyagokat is várunk.)

Leírás letöltése: WordPDF 
(Nyomtatás: Word formátumot állólapként befűzött A4-re, utólagos A5-re vágással, PDF-et A5-ös állólapra javasolt.)

Túrakenu igénylésével kapcsolatos információk ITT.
Túravezetéssel kapcsolatos információk ITT.
Kiegészítő foglalkozással, terepgyakorlattal kapcsolatos információk ITT.
GPS igénylésével kapcsolatos információk ITT. 
Ha túrát csak részlegesen teljesíted, szállítással kapcsolatban ITT érdeklődhetsz.

Geocaching (közelben):
1318. Szentes főterén (GCSZEN)
1310. Széchenyi liget - Szentes (GCKURC)
1184. Szegvár, a vár és a malom (GCSzeg)
 
 



Túraajánlatainkat eléred a SprtMap telefonos applikációban is!  Alkalmazás letöltése: Android verzió, iPhone verzió. 

Ha a túra leírásához módosítási javaslatod van, kérlek küldd el nekünk a turak@jupat.hu e-mail címre!

Kapcsolódó túrák

Túrakód Túranév Típus Táv Nehézség Letölthető
nyomvonal
Élmény-
beszámoló
Útleírás Részletek
V005_07 Szentes térsége / Vizek útjain / Kurca-kör #3 (3 nap) 1 71 km 5 1 0 1 reszletek
V005_08 Szentes térsége / Vizek útjain / Kurca-kör #4 (4 nap) 1 71 km 4 1 0 1 reszletek
V005_05 Szentes térsége / Vizek útjain / Kurca-kör #1 (1 nap) 1 66 km 10 1 0 1 reszletek

Támogatók, segítők:

Médiapartnerek:

Honlap működtetők: